مطالبی در مورد ریخته ‏گری پوسته‌ای

۱۳۹۷/۰۲/۳۱ بدون نظر مرتضی حمزه
تصویری از ریخته گری پوسته‌ ای

ریخته ‏گری پوسته‌ای یکی از معروف‌ترین روش‌های ریخته ‏گری با قالب تک بار است که دقت ابعادی بسیار بالایی دارد. این روش هم برای فلزات آهنی و هم فلزات غیر آهنی استفاده می‌شود البته استفاده از آن برای چدن‌ها، آلومینیوم، مس، فولادهای ضدزنگ و انواع آلیاژهای آهنی رایج‌تر است. در این روش برای ریخته ‏گری از یک قالب با پوسته‌ای نازک (حدود۱۰ میلی‌متر) از جنس ماسه استفاده می‌شود که این ماسه‌ها با کمک چسبی از جنس رزین ترموپلاستیک (مانند فنل فرمالدهید) کنار هم دیگر قرار گرفته‌اند و در اصل این روش مانند روش قالب ماسه‌ای در ریخته ‏گری است، از این حیث که هر دو از جمله روش‌های ریخته ‏گری با قالب تک بار (یک بار مصرف) هستند.

 

تصویری از ریخته گری / ریخته‌گری

ریخته ‏گری

 

مزایا‌ی این روش

 

‌هزینه کارگر کمی دارد، به‌ویژه نسبت به ریخته ‏گری قالب ماسه‌ای؛ برای انجام فرایند به مهارت خاصی نیاز نیست و به‌سادگی می‌توان آن را انجام داد.

دقت ابعادی بسیار خوبی دارد که باعث می‌شود هزینه‌های ناشی از ماشین‌کاری، تمیزکاری و عملیات پایانی قطعه حاصل شده تا حد زیادی کاهش بیابد.

قطعه نهایی و همچنین قالب (نسبت به روش قالب ماسه‌ای) سطح صافی دارد که باعث می‌شود جریان مذاب به‌آسانی جاری شود؛ شایان‌ذکر است که رزین به کار رفته در ماسه هم در مسطح سازی سطح قطعه تأثیر زیادی دارد.

 

نمایی از ریخته ‏گری

ریخته ‏گری

 

سرعت تولید بالا و به همین سبب شمارگان بالا (این روش برای شمارهای بالا اقتصادی است).

امکان بازیافت ماسه و مواد استفاده شده در تهیه قالب ریخته ‏گری ، در این روش وجود دارد؛ برای بازیافت ماسه‌های آغشته به رزین (چسب‌های رزینی) دمای مخلوط ماسه و رزین را بالا می‌برند که باعث می‌شود رزین موجود در این مخلوط بسوزد، سپس ماسه از آن استخراج شده و می‌توان از آن در شکل‌دهی قالب‌های دیگر استفاده کرد.

 

نمایی از ریخته گری / ریخته‌گری

ریخته ‏گری

 

معایب ریخته ‏گری پوسته‌ای

 

۱. قیمت تجهیزات آن کمی بالاست؛ برای مثال، قیمت چسب تهیه شده از رزین و نیز مدل کار که این مدل (الگو) هزینه‌های مربوط به ماشین‌کاری نیز دارد ۲. قطعه تولیدی استحکام مکانیکی زیادی ندارد ۳. امکان ایجاد تخلخل بالا در آن وجود دارد ۴. راهگاهی و تغذیه گذاری آن محدود است ۵. برخلاف دقت بالا به ماشین‌کاری نیاز دارد ۶. آماده‌سازی قالب‌ها ممکن است چند هفته طول بکشد.

 

زیمنسی۴۰سانت

زیمنسی۴۰سانت

 

محدودیت‌ها و تلورانس

 

معمولاً برای ریخته ‏گری فلزات کمتر از ۹ کیلوگرم کاربرد دارد و کمترین جرم قطعاتی که با این روش ریخته‌گری می‌شود در حدود ده گرم است، سطح قالب نیز کمتر از ۰٫۳ مترمربع است.

 

تولید مولتی فن سایز۸۰

مولتی فن سایز۸۰

 

محدودیت ضخامت

 

کمترین ضخامت قطعات تولید شده در این روش، در حدود ۰٫۱۵ تا ۰٫۶ سانتی‌متر است که البته در حالت کلی این محدوده به مواد ریخته‌گری شده نیز بستگی دارد.

 

تلورانس و دقت نهایی

 

تلورانس آن در حدود ۰٫۰۰۵ cm/cm است. میزان خطای ابعادی این روش در شرایط مناسب تولید می‌تواند به ۲٫۵ میکرومتر هم برسد که دقت قابل قبولی است.

 

یک متری سبک

یک متری سبک

 

کاربردها

 

در تولید چرخ‌دنده، میل بادامک شافت، شیر اتصال جریان سیال، بوش، شاتون و سر سیلندر کاربرد دارد.

 

پروانه مرطوب ساز

پروانه مرطوب ساز

 

شرکت رباط فن

 

شرکت رباط فن تولید کننده انواع پروانه‌های دمنده ها و مکنده ها به روش ریخته گری در این مقاله
اطلاعاتی مفید در مورد  ریخته‌گری پوسته‌ای برای کاربران و خوانندگان محترم خود فراهم کرده است.
در پستهای بعدی خود اطلاعات بیشتری در مورد ریخته گری برایتان منتشر خواهیم کرد. برای کسب
اطلاعات بیشتر در مورد محصولات ما یا سفارش محصول خاص می‌توانید با استفاده از بخش
تماس با ما با کارسناسان ما مشورت کنید. نظرها و پیشنهادهای سازنده خود را برایمان بفرستید.

 

تولید دمنده کوره با ریخته گری

دمنده کوره

نظرات سایت

Call Now Buttonتماس با ما