دیگر روش‌های ریخته گری

۱۳۹۷/۰۱/۲۹ بدون نظر مرتضی حمزه
نمایی از ریخته گری / ریخته‌گری

در ادامه مقاله پیشین خود که برخی از روش‌های ریخته گری را توضیح دادیم، در این مقاله مختصری در مورد برخی روش‌های دیگر ریخته‌گری توضیح می‌دهیم و در پست‌های بعد آن‌ها را به‌طور مجزا تعریف خواهیم کرد.

 

پروانه های ایندولا

پروانه های ایندولا

 

برخی از روش‌های دیگر ریخته گری

 

ریخته گری با قالب ماسه‌ای: اکثر قطعات ریختگی در ماسه تولید می‌شوند. ریخته گری ماسه (Sand casting)، یکی از روش‌های ریخته گری است که در آن برای قالب‌گیری از ماسه استفاده می‌شود برای یک تن ریخته گری به حدود ۴ تا ۵ تن ماسه نیاز است. در این روش، بسته به نوع و اندازه قطعه ریختگی و روش قالب‌گیری، نسبت مصرف ماسه به فلز متغیر است. ماسه‌ای که در این روش به کار می‌رود، انواع مختلفی دارد که می‌توانیم آن‌ها را در دو دسته کلی ماسه طبیعی و ماسه ترکیبی (ماسه دریاچه) طبقه‌بندی کنیم.

 

تولید دمنده کوره با ریخته گری

دمنده کوره

 

در این ماسه‌ها یک ماده نسوز به نام سیلیکا (SiO2) وجود دارد. دانه‌های شن باید آن‌قدر کوچک باشند که بشود آن‌ها را متراکم کرد و درعین‌حال باید آن‌قدر درشت باشند تا گازهای تشکیل‌شده در هنگام ریخته گری از بین منافذ آن‌ها خارج شوند. به‌طورمعمول، در قالب‌های بزرگ‌تر، از ماسه سبز (ترکیبی از ماسه، خاک رس و مقداری آب) استفاده می‌کنند.

 

پروانه دم فشار قوی ریختگی

پروانه دم فشار قوی ریختگی

 

ادامه روش‌های ریخته‌گری

 

در ماسه تر یا Green Sand Casting:  ریخته گری در قالب ماسه‌ای خشک نشده.

در ماسه خشک  یا Dry sand casting : ریخته‌گری در قالب ماسه‌ای خشک شده. در این روش، قالب ماسه‌ای در گرمخانه‌ای با دمای حدود ۳۰۰ درجه سانتی‌گراد تا مدت مناسبی قرار داده شده و خشک می‌شود.

در قالب رو خشک یاSkin-dried mold casting  : ریخته‌گری در آن دسته از قالب‌های ماسه‌ای که سطوح آن ها-اغلب با یک مشعل- تا عمق معینی خشک شده است.

روباز در ماسه یا Open sand casting  : ریخته‌گری در قالب‌های ماسه‌ای بدون لنگه رویی. از این روش برای تولید قطعات نادقیقی که یک سطح تخت دارند استفاده می‌شود.

 

پروانه مرطوب ساز

پروانه مرطوب ساز

 

ریخته گری در حالت نیمه جامد یا Semi-solid casting  : ریخته‌گری در حالت خمیری.

ریخته گری در گچ

ریخته‌گری در قالب گچی یا Plaster mold casting : روش ریخته‌گری با استفاده از قالب‌های ساخته شده از گچ فرنگی و افزودنی‌های دیگر. در تولید قطعاتی با دقت ابعادی کار می‌رود.

 

نمایی از ریخته‌گری

ریخته‌گری

 

ریخته‌گری دقیق یا Investment Casting : این روش نام‌های دیگری مانند «ریخته‌گری با مدل‌های مومی» یا «ظریف» نیز دارد. قرون متمادی است که این نوع ریخته‌گری برای تهیه قطعاتی با کیفیت عالی به کار می‌رود. در این روش ریخته‌گری، می‌توان با استفاده از قالب‌های ساخته شده از جنس سرامیک و مواد دیرگداز دیگر، قطعاتی پیچیده با دقت ابعادی بالا و سطوحی صاف‌تر در مقایسه با روش‌های دیگر تولید کرد.

ریخته‌گری پیوسته یا  continues casting : فلز مذاب را بر اساس یک فرایند پیوسته، به جامد تبدیل می‌کند.

 

مولتی فن سایز۸۰

 

شرکت رباط فن

 

شرکت رباط فن تولید کننده انواع پروانه‌های دمنده ها و مکنده ها در این مقاله اطلاعاتی مفید
در مورد  روشهای ریخته گری  برای کاربران و خوانندگان محترم خود فراهم کرده است.
در پستهای بعدی خود این روش‌ها را به طور مجزا تعریف خواهیم کرد.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد محصولات ما یا سفارش محصول خاص
می‌توانید با استفاده از بخش تماس با ما با کارسناسان ما مشورت کنید.
نظرها و پیشنهادهای سازنده خود را برایمان بفرستید.

 

شرکت رباط فن

شرکت رباط فن

 

نظرات سایت

Call Now Buttonتماس با ما