توصیف ریخته گری دقیق – قسمت دوم

۱۳۹۷/۰۳/۱۹ بدون نظر مرتضی حمزه
آشنایی با ریخته گری دقیق

در پست پیشین خود قسمت اول مقاله ریخته گری دقیق را منتشر کرده و اطلاعاتی در این زمینه برایتان فراهم کردیم. حال در این قسمت مطالبی در مورد روند انجام این فرآیند ریخته گری توضیح می‌دهیم و در مقالات بعدی آن را تکمیل می‌کنیم.

 

آشنایی با ریخته گری دقیق

ریخته گری دقیق

 

روند انجام ریخته گری دقیق

 

ریخته گری دقیق فرآیندی است که می‌توان آن را با استفاده از یک مدل موم اصلی (روش مستقیم) یا از کپی‌های موم از یک الگوی اصلی که نیازی نیست از موم ساخته شود (روش غیرمستقیم)، انجام داد. در این قسمت، بخش‌هایی از مراحل انجام روند غیرمستقیم را که می‌تواند دو تا هفت روز به طول انجامد توضیح داده‌ایم.

 

تصویری از ریخته گری / ریخته‌گری

ریخته گری

 

ساخت الگوی اصلی

یک هنرمند یا قالب‌ساز یک الگوی اصلی را از موم، خاک رس، چوب، پلاستیک یا مواد دیگر می‌سازد.

 

نمایی از ریخته گری / ریخته‌گری

ریخته گری

 

ساخت قالب

در این قسمت، قالبی مناسب با الگوی اصلی که به آن قالب اصلی گفته می‌شود، ساخته می‌شود. اگر الگوی اصلی از فولاد ساخته شده باشد، قالب را می‌توان با استفاده از فلزی با نقطه ذوب پایین‌تر به‌طور مستقیم از الگوی اصلی ریخته گری کرد. قالب‌های لاستیکی را هم می‌توانیم به‌طور مستقیم از الگوی اصلی ریخته گری کنیم. روش دیگری هم وجود دارد که قالب اصلی می‌تواند مستقلاً ماشین‌کاری شود؛ بدون ساخت الگو.

 

پروانه یک متری سبک

پروانه یک متری سبک

 

تولید الگوهای مومی

با اینکه معمولاً به آن‌ها الگوهای مومی گفته می‌شود، اما ممکن است مواد الگو از پلاستیک یا جیوه منجمد باشد. الگوهای مومی را می‌توان به یکی از دو روش زیر تولید کرد. در یک فرایند، موم به داخل قالب ریخته شده و گردانده می‌شود تا یک لایه موم سطح داخلی قالب را بپوشاند. این عمل تکرار می‌شود تا ضخامت الگوی مورد نظر به دست آید. روش دیگر شامل پر کردن کل قالب با موم مذاب و سرد شدن موم تا تبدیل شدن آن به جامد است.

 

پروانه دم فشار قوی ریختگی

پروانه دم فشار قوی ریختگی

 

مونتاژ الگوهای مومی

الگوهای چندگانه مومی به‌صورت یک الگوی بزرگ ساخت و مونتاژ می‌شوند تا در یک دسته ریخته گری شوند. در این وضعیت، الگوها به یک راهگاه مومی متصل می‌شوند تا یک خوشه یا درخت ایجاد کنند. برای متصل کردن الگوها از یک ابزار گرمایشی استفاده می‌شود تا سطح تعیین شده‌ای از موم را به‌آرامی ذوب کند. سپس به بدنه فشرده شده و سرد می‌شوند. صدها الگو می‌توانند به یک درخت مونتاژ شوند. الگوهای موم می‌توانند تعقیب شوند؛ به این معنی که خطوط جدایش با استفاده از ابزار فلزی داغ ساییده می‌شوند. در نهایت، الگوها (با از بین بردن عیوب) پیراسته می‌شوند تا همانند قطعات پرداخت شده به نظر برسند.

 

پروانه مرطوب ساز

پروانه مرطوب ساز

 

شرکت رباط فن

شرکت رباط فن تولید کننده انواع پروانه‌های دمنده ها و مکنده ها در این مقاله اطلاعاتی مفید
در مورد  نکات مهم حرفه ریخته گری دقیق را برای کاربران و خوانندگان محترم خود فراهم کرده است.
اگر در مورد محصولات ما به اطلاعات بیشتری نیاز داشتید یا قصد سفارش محصول دارید، با
استفاده از بخش تماس با ما می‌توانید با کارشناسان ما تماس گرفته و مشورت بخواهید.
منتظر نظرها و پیشنهادهای سازنده شما عزیزان هم هستیم.

 

شرکت رباط فن

شرکت رباط فن

 

نظرات سایت

Call Now Buttonتماس با ما