توصیف ریخته گری دقیق – قسمت اول

۱۳۹۷/۰۳/۱۷ بدون نظر مرتضی حمزه
آشنایی با ریخته گری دقیق

ریخته گری دقیق که در انگلیسی به آن Investment Casting گفته می‌شود، به نام « ریخته گری با مدل‌های مومی» یا « ریخته گری ظریف» نیز مشهور است. ریخته گری دقیق فرایند دقیقی برای ساخت قطعات فلزی از هر نوع آلیاژی است و معمولاً برای تولید قطعات پیچیده که اغلب دیواره‌های نازکی دارند، استفاده می‌شود.

ریخته گری دقیق در اصطلاح  به روشی از ریخته گری  گفته می‌شود که در آن قالب را با پوشاندن مدل‌های از بین رونده با دوغاب سرامیکی ایجاد می‌کنند. مدل (‌که جنس آن معمولاً از موم یا پلاستیک است) به روش سوزاندن یا ذوب کردن از محفظه قالب خارج می‌شود.

 

نمایی از ریخته‌گری

ریخته‌گری

 

تاریخچه ریخته گری دقیق

 

تاریخ غنی و طولانی ریخته گری دقیق به هزاران سال پیش و زمان تولید زیورآلات برنز، مس و طلا، بت‌ها و مجسمه‌ها در مصر باستان و بین‌النهرین، امپراتوری هان در چین و آزتک در مکزیک برمی‌گردد. نخستین و مشهورترین متنی که فرایند ریخته گری دقیق در آن شرح داده شده را فردی به نام تئوفیلیوس پرسبایت در ۱۱۰۰ میلادی نوشته است، مدتی بعد مجسمه‌ساز و زرگری به نام  بنونوتو چلینی مطالب او را برای ساخت مجسمه‌های پرسئوس و مدوزا  که هم اکنون در فلورانس ایتالیا قرار دارند، استفاده کرد. به مرور زمان و در اواسط دهه ۱۵۰۰ روش ریخته گری دقیق به عنوان یک روش معمول برای ساخت مجسمه‌های برنزی و آثار هنری دیگر توجه زیادی را به خود جلب کرد.

 

یک متری سنگین

یک متری سنگین

 

در سال۱۸۹۷ یک دندان‌ساز آمریکایی از ریخته گری دقیق برای مصارف دندانپزشکی استفاده کرد. به‌هرحال، صنایع ریخته گری تا شروع جنگ جهانی دوم توجه زیادی به این روش نکردند، تا آنکه قیمت ماشین‌های ابزار در آن زمان به دلیل نیازهای تسلیحاتی بالا رفت، علاوه بر این، محدودیت زمانی در تولید قطعات نظامی و صنایع هواپیماسازی که در ضمن باید ابعادی زیاد و پرداخت سطحی خوبی داشته باشند، باعث شد این روش مورد توجه قرار گیرد. ازآنجایی‌که روش ریخته گری دقیق می‌توانست کلیه نیازهای فوق را برآورده سازد، این روش حتی در زمان‌های بعد از جنگ نیز در بسیاری از صنایع غیر هواپیمایی که به قطعات پیچیده و دقیق احتیاج داشتند استفاده شد.

 

تصویری از پروانه زیمنسی سایز۶۰

زیمنسی سایز۶۰

 

شرکت رباط فن

شرکت رباط فن تولید کننده انواع پروانه‌های دمنده ها و مکنده ها در این مقاله اطلاعاتی مفید
در مورد  نکات مهم حرفه ریخته گری را برای کاربران و خوانندگان محترم خود فراهم کرده است.
اگر در مورد محصولات ما به اطلاعات بیشتری نیاز داشتید یا قصد سفارش محصول دارید، با
استفاده از بخش تماس با ما می‌توانید با کارشناسان ما تماس گرفته و مشورت بخواهید.
منتظر نظرها و پیشنهادهای سازنده شما عزیزان هم هستیم.

 

ریخته‌گری پروانه جت فن سایز 70

پروانه جت فن سایز ۷۰

نظرات سایت

Call Now Buttonتماس با ما