آشنایی با ریخته ‌گری پیوسته – قسمت اول

۱۳۹۷/۰۳/۱۱ بدون نظر مرتضی حمزه
ریخته گری پیوسته

در فرآیند ریخته ‌گری پیوسته فلز مذاب را بر اساس یک فرایند پیوسته، به جامد تبدیل می‌کنند. به طور معمول، این فرایندها مؤثرترین راه برای جامد کردن حجم بالایی از فلز و تبدیل آن‌ها به شکل‌های ساده‌تر است.

در این روش ریخته ‌گری ماده مذاب به شمشال، شمشه و تختال نیمه نهایی تبدیل می‌شود.

 

فرآیند ریخته گری پیوسته

فرآیند ریخته گری پیوسته

 

فرایند ریخته ‌گری پیوسته انواع مختلفی دارد. در این فرآیند، ماشین‌های عمودی، برای ریخته ‌گری آلومینیم و برخی فلزات دیگر با کاربردهای خاص، استفاده می‌شوند. ماشین‌های انحنادار، برای ریخته ‌گری اکثر فولادها به کار برده می‌شوند که نیازمند خم کردن یا راست کردن لایه در حال انجماد است. ریخته ‌گری افقی ساختمان کوچک‌تری دارد و گاهی اوقات برای فولادها و آلیاژهای غیر آهنی بکار می‌رود. درنهایت، ریخته ‌گری تسمه نازک، برای رساندن میزان نورد موردنیاز به کمترین حد، برای تولید محدود فولادها و فلزات دیگر استفاده می‌شود.

 

تصویری از ریخته گری / ریخته‌گری

ریخته گری

 

مزیت‌های استفاده از ریخته‌ گری پیوسته

 

راندمان بالا: راندمان ریخته ‌گری کنده به فولاد نیمه نهائی بین ۸۲ تا ۸۴ درصد است ولی راندمان در ریخته‌ گری پیوسته که فولاد مذاب به محصول نیمه‌ نهائی تبدیل می‌شود بین ۹۵ تا ۹۷ درصد است.

کاهش انرژی :فرایند ریخته‌ گری پیوسته در مقایسه با ریخته ‌گری کنده ۲۰ درصد از مصرف انرژی می‌کاهد.

افزایش سرعت:با حذف فرایند نورد در واحدهای نورد اولیه که در ریخته‌گری کنده ضروری است، در زمان و هزینه فرایند ریخته‌گری پیوسته صرفه‌جویی می‌شود.

 

نمایی از ریخته‌گری

ریخته‌گری

 

شرایط کار :کاهش نیروی کار در فرایند ریخته‌ گری پیوسته باعث افزایش بهره‌وری آن می‌شود و شرایط محیط کار را بهبود بخشیده و از هزینه تولید می‌کاهد.

اگرچه مزایای ریخته‌ گری پیوسته در دهه ۶۰  قرن پیش مشخص شدند، ولی پذیرش آن در سطح جهانی دو دهه طول کشید. در ابتدا حدود ۸۰ درصد ماشین‌های ریخته‌ گری ماشین‌های عمودی بودند. اما تا دهه ۸۰ قرن گذشته ماشین‌های عمودی تغییر یافته و تقریباً ۹۸ درصد آن‌ها به شکل ماشین‌های انحنادار درآمده‌اند.

 

تولید مولتی فن سایز۸۰

مولتی فن سایز۸۰

 

تجهیزات مهم ماشین ریخته ‌گری پیوسته

 

  (Ladle) پاتیل ملاقه

ظرف فولادی که داخل آن با آجرنسوز چیده شده و برای حمل مذاب از آن استفاده می‌شود. گاهی اوقات عملیات تصفیه فولاد نیز داخل همین ملاقه انجام می‌شود.

 

پروانه مرطوب ساز

پروانه مرطوب ساز

 

(Ladle Turret)برج پاتیل گردان

عملکرد اصلی و عمده Turret انتقال و جابجایی پاتیل به یک مکان مناسب است. به همین منظور سرعت Turret به‌طور خودکار کاهش می‌یابد و سرانجام در محل اصلی متوقف می‌شود.

(Shroud) نازل

برای حفظ مذاب از محیط و خطرات محیطی مثل اکسید شدن از این وسیله استفاده می‌شود. این وسیله برای انتقال مذاب از ملاقه به پاتیل و از پاتیل به قیف است. (۱۵–۲۰ سانتی‌متر از طول نازل در درون قالب قرار می‌گیرد) تا فولاد با کیفیت بالاتر تولید شود. جنس این لوله از گرافیت است.

 

تصویری از ریخته ‌گری

ریخته گری

 

شرکت رباط فن

 

شرکت رباط فن تولید کننده انواع پروانه‌های دمنده ها و مکنده ها به روش ریخته گری در این مقاله
اطلاعاتی مفید در مورد  ریخته ‌گری پیوسته برای کاربران و خوانندگان محترم خود فراهم
کرده است.

در پستهای بعدی خود اطلاعات بیشتری در مورد ریخته گری برایتان منتشر خواهیم کرد. برای کسب
اطلاعات بیشتر در مورد محصولات ما یا سفارش محصول خاص می‌توانید با استفاده از بخش
تماس با ما با کارسناسان ما مشورت کنید. نظرها و پیشنهادهای سازنده خود را برایمان بفرستید.

 

 

شرکت رباط فن

شرکت رباط فن

نظرات سایت

Call Now Buttonتماس با ما