آشنایی با ریخته گری اسکوئیز – قسمت اول

۱۳۹۷/۰۴/۲۷ بدون نظر مرتضی حمزه
نمایی از ریخته‌گری

ریخته گری اسکوئیز ترکیبی از ریخته گری به انگلیسی casting و آهنگری به انگلیسی  forging است. این نوع فرایند می‌تواند بیشترین خواص مکانیکی قابل دستیابی در یک روش ریخته گری را در خود داشته باشد. رشد این روش باعث شد امکان ساخت قطعات آلیاژی آلومینیوم تا حد بسیار زیادی افزایش یابد. این فرایند ریخته گری زمانی آغاز می‌شود که مذاب فلز را در نیمه پایینی قالب از پیش گرم شده می‌ریزند.

دقیقاً هنگامی که فلز شروع به انجماد می‌کند، نیمه بالایی قالب که متحرک است، حرکت کرده و پایین می‌آید و فشار لازم را در حین روند جامد سازی وارد می‌کند. فشار وارد شده در این فرآیند از فشار اعمال شده در فرایند آهنگری کمتر است. فشار بالا و تماس نزدیک مذاب با سطح قالب باعث ایجاد کمترین تخلخل می‌شود و خواص مکانیکی را افزایش می‌دهد. این فرآیند را می‌توان برای فلزات آهنی و غیر آهنی استفاده کرد. استفاده از این تکنیک برای ریخته گری تقویت‌شده با الیاف بسیار مناسب است.

 

نمایی از ریخته گری

ریخته‌ گری

 

تاریخچه ریخته گری اسکوئیز

 

این فرایند برای نخستین بار، در سال ۱۹۶۰ در آمریکا معرفی شد و از آن هنگام در جهان به‌طور گسترده‌ای رواج یافت.

 

موارد استفاده از این فرآیند

 

آلیاژهای فلزات غیر آهنی مانند آلومینیوم، منیزیم و مس را می‌توان به این روش ریخته‌گری کرد.

 

پروانه های ایندولا

پروانه های ایندولا

 

تفاوت این روش با فرآیند دایکست

 

ریخته گری اسکوئیز فرایندی است که برای ساخت قطعاتی با کمترین حفرات و تخلخل و هم‌چنین کامل‌ترین ساختار طراحی شده است. تفاوت مهم این روش ریخته گری با دایکست در طراحی مسیرها، سرعت تزریق و افزایش فشار است. از آنجایی که بخش زیادی از تخلخل‌ها در نتیجه آشفتگی جریان مذاب تزریقی از یک مسیر باریک به حفره دایکست ایجاد می‌شوند، ریخته گری اسکوئیز با ایجاد مسیرهای ورودی بزرگ‌تر یک رژیم جریان آرام یا لایه‌ای (به انگلیسیlaminar) از ایجاد این تخلخل‌ها جلوگیری می‌کند.

 

پروانه یک متری سبک

پروانه یک متری سبک

 

مراحل فرایند

 

در این فرآیند، فلز مایع وارد قالب باز می‌شود، درست مثل دایکست و سپس سرپیچ‌ها بسته می‌شوند. در مراحل نهایی بسته شدن، ماده را در قسمت‌های بالای قالب جایگذاری می‌کنند. در این فرآیند، نیاز چندانی به سیال بودن فلز مایع نیست. زیرا جابجایی چندانی در آن رخ نمی‌دهد؛ بنابراین، همان آلیاژهایی که در آهنگری، با سیالیت اندک استفاده می‌شوند، در این روش ریخته گری هم به کار می‌روند.

 

پروانه مرطوب ساز

پروانه مرطوب ساز

 

انواع ریخته گری اسکوئیز

 

ریخته گری و شکل‌دهی با این فرایند به دو روش انجام می‌شود:

 

مستقیم (آهنگری فلزمذاب)

این روش  با استفاده از تجهیزاتی اجرا می‌شود که به عملیات آهنگری شبیه است. فلز مایع در بخش پایینی قالب ریخته می‌شود. قطعه بالایی که یک پرس هیدرولیکی دارد، به قطعه پایینی نزدیک می‌شود. فشار بسیار بالایی حدود ۱۰۰ مگا پاسکال یا بیشتر به کل حفره وارد می‌شود تا فرایند جامد سازی تکمیل شود.

 

پروانه دم فشار قوی ریختگی

پروانه دم فشار قوی ریختگی

 

غیرمستقیم

این فرایند شباهت زیادی به دایکست دارد و با استفاده از تجهیزاتی مشابه با تجهیزات ریخته گری دایکست انجام می‌شود. این تجهیزات می‌توانند عمودی یا افقی باشند. مذاب که عملیات پاک‌سازی و تصحیح دانه روی آن انجام شده است، به بازوی تزریق مذاب، به‌صورت افقی یا عمودی، با توجه به طراحی مکانیسم، ریخته می‌شود. سپس مذاب از طریق مسیرهای بزرگ وارد قالب می‌شود. مذاب سپس در حفره قالب تحت فشار شروع به انجماد می‌کند، فشار اعمالی در محدوده ۵۵ تا ۳۰۰ مگا پاسکال قرار دارد.

 

تصویری از پروانه زیمنسی سایز۶۰

زیمنسی سایز۶۰

 

شرکت رباط فن

شرکت رباط فن تولید کننده انواع پروانه‌های دمنده ها و مکنده ها در این مقاله اطلاعاتی مفید
در مورد  نکات مهم حرفه ریخته گری را برای کاربران و خوانندگان محترم خود فراهم کرده است.
اگر در مورد محصولات ما به اطلاعات بیشتری نیاز داشتید یا قصد سفارش محصول دارید، با
استفاده از بخش تماس با ما می‌توانید با کارشناسان ما تماس گرفته و مشورت بخواهید.
منتظر نظرها و پیشنهادهای سازنده شما عزیزان هم هستیم.

 

ریخته‌گری پروانه جت فن سایز 70

پروانه جت فن سایز ۷۰

نظرات سایت

Call Now Buttonتماس با ما