آشنایی با ریخته‌ گری نیمه جامد – قسمت اول

۱۳۹۷/۰۲/۱۹ بدون نظر مرتضی حمزه
آشنایی با ریخته‌ گری نیمه جامد

ریخته‌ گری نیمه جامد که به انگلیسی: Semi-solid metal casting گفته می‌شود، یکی از انواع ریخته‌ گری تحت‌فشار است. این فرایند ریخته‌ گری برای فلزات غیر آهنی، مانند آلومینیوم، مس، و منیزیم استفاده می‌شود. این فرایند مزایای ریخته‌ گری و آهنگری را باهم درمی‌آمیزد. این‌طور که مشخص است، نام این فرایند از یک خاصیت سیال بنام تیکسوتروپی گرفته شده است که امکان انجام این فرایند ریخته‌ گری را فراهم می‌کند. به‌طور ساده‌تر، سیالات تیکسوتروپی  در زمانی که ماده جریان می‌یابد برش داده می‌شوند اما در حالت ساکن غلیظ‌تر می‌شوند. پروفسور فلمینگز این نوع فرایند ریخته‌ گری را برای اولین بار در اوایل دهه ۱۹۷۰ در مؤسسه فناوری ماساچوست شناسایی کرد. چهار فرایند مختلف برای ریخته‌ گری نیمه جامد وجود دارد: تیکسوکستینگ، ریوکستینگ، تیکسومدلینگ و SIMA.

 

پروانه های ایندولا

پروانه های ایندولا

 

آشنایی با ریخته‌ گری نیمه جامد

 

ریخته‌ گری نیمه جامد در یک بازه دمایی که فلز را بین دماهای لیکوئیدوس و سالیدوس قرار می‌دهد انجام می‌شود. به‌طور ایدئال، فلز باید ۳۰ تا ۶۶ درصد جامد باشد، باید ویسکوزیته کمی داشته باشد تا قابل استفاده باشد و برای رسیدن به این ویسکوزیته کم، ماده به یک شکل اولیه کروی احاطه شده توسط فاز مذاب نیاز دارد. محدوده دمایی امکان‌پذیر به ماده بستگی دارد و برای آلیاژهای آلومینیوم بین ۵ تا ۱۰ درجه سانتی‌گراد است، اما برای آلیاژهای مس با محدوده ذوبی پایین‌تر می‌تواند فقط چند دهم درجه باشد.

ریخته‌ گری نیمه جامد معمولاً برای انواع ریخته‌ گری high end استفاده می‌شود. برای قطعات معمولی آلیاژهای آلومینیوم شامل پایه‌های معلق موتور، ورد سنسوری منیفولد هوا، قالب‌های موتور و محفظه فیلتر پمپ نفت.

 

زیمنسی۴۰سانت

زیمنسی۴۰سانت

 

فرایندها

 

تکنیک‌های مختلفی برای تولید ریخته‌های نیمه جامد وجود دارد. برای آلیاژهای آلومینیوم از فرآیندهای معمول تیکسوکستینگ و ریوکستینگ استفاده می‌شود.

برای آلیاژهای منیزیم، متداول‌ترین فرایند ملدینگ است.

 

پروانه یک متری سبک

پروانه یک متری سبک

 

تیکسوکستینگ

 

تیکسوکستینگ که به انگلیسی بدان Thixocasting  گفته می‌شود، در دهه ۱۹۹۰ ایجاد شد. در این روش ریخته‌ گری از یک شمش ریخته شده با یک ساختار غیر دندریتی استفاده می‌شود؛ بدین صورت که این میله پیش گرم می‌شود تا به دمای نیمه جامد برسد و سپس تزریق می‌شود. شمشی که در این روش استفاده می‌شود، معمولاً از هم زدن شدید مذاب هنگام ریخته‌ گری تولید می‌شود. معمولاً از گرمای القایی برای دوباره گرم کردن شمش‌ها تا محدوده دمای نیمه جامد و از ماشین‌های دایکست برای تزریق ماده نیمه جامد به داخل دای‌های فولادی سخت شده استفاده می‌شود.

 

پروانه مرطوب ساز

پروانه مرطوب ساز

 

تیکسوکستینگ در آمریکای شمالی، اروپا و آسیا به صورت تجاری در حال انجام است. تیکسوکستینگ این قابلیت را دارد تا اجزای با کیفیت بسیار بالا را به دلیل سازگاری محصول که از شمش ریخته‌‌گری شده تحت شرایط فرآیندهای مداوم ایدئال مشابهی که برای تولید مواد خام نورد و فروج به کار می‌روند به دست می‌آید، تولید کند. از مزایای آن می‌توان به توانایی ایجاد سطوح با کیفیت بالا اشاره کرد. اصلی‌ترین عیب این روش ریخته‌ گری این است که به دلیل شمش‌های مخصوصی که باید استفاده شود، روش گرانی است. از معایب دیگر می‌توان به محدودیت استفاده از آلیاژها اشاره کرد و همچنین مواد زائد تولیدی در این روش به‌طور مستقیم نمی‌توانند دوباره استفاده شوند.

 

تولید دمنده کوره با ریخته گری

دمنده کوره

شرکت رباط فن

 

شرکت رباط فن تولید کننده انواع پروانه‌های دمنده ها و مکنده ها در این مقاله اطلاعاتی مفید
در مورد ریخته‌ گری نیمه جامد  برای کاربران و خوانندگان محترم خود فراهم کرده است.
در پستهای بعدی خود انواع  روش‌ها را به طور مجزا تعریف خواهیم کرد.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد محصولات ما یا سفارش محصول خاص
می‌توانید با استفاده از بخش تماس با ما با کارسناسان ما مشورت کنید.
نظرها و پیشنهادهای سازنده خود را برایمان بفرستید.

 

پروانه دم فشار قوی ریختگی

پروانه دم فشار قوی ریختگی

نظرات سایت

Call Now Buttonتماس با ما