مطلبی چند در مورد ریخته گری – قسمت سوم: عیوب ریخته گری

۱۳۹۶/۱۱/۱۸ بدون نظر مرتضی حمزه
پروانه مرطوب ساز

تاکنون دو قسمت از مقاله مطالبی در مورد ریخته گری را منتشر کرده‌ایم و درباره این حرفه اطلاعاتی را در اختیارتان گذاشته‌ایم. در این مقاله و مقاله بعدی برخی از عیوب ریخته‌گری را بررسی خواهیم کرد.

 

عیوب ریخته گری

 

با توجه به دو فرایند اصلی در ریخته ‌گری شامل جریان سیال و انجماد، عیوب آن شامل موارد زیر می‌شوند:

عیوب ناشی از جریان سیال: نیامد، جوش سرد، حبس شدن هوا، حفره‌های گازی و ورود آخال و سرباره و فیلم‌های اکسیدی به داخل جریان سیال

عیوب ناشی از انجماد: حفره‌های درشت، حفره‌های ریز، تنش باقی‌مانده، ترک گرم و ترک سرد

 

نمایی از ریخته گری / ریخته‌گری

ریخته گری

 

۱. گسیختگی گرم

ترک‌هایی هستند که معمولاً در ناحیه تغییرات در بخش یا کانتوری که ناگهانی نیست ایجاد می‌شوند. این ترک‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که بین دانه‌های رشد یافته ستونی در هنگام انجماد برخوردی رخ دهد. هات تیرها یک پوسته اکسیدشده روی سطح ترک‌خورده دارند و معمولاً بر روی سطح یا کمی پایین‌تر از آن یافت می‌شوند. آن‌ها معمولاً در گروه‌هایی یافت می‌شوند که یا در یک خط یا در چند خط مختلف قرار دارند. هات تیرها اغلب به‌واسطه هندلینگ سخت پس از جامد شدن ایجاد می‌شوند، به‌طوری‌که قبل از سرد شدن تا دمای محیط محدود به انبساط توسط سیستم قالب/هسته یا دمای خیلی بالا حین جدایش مذاب از قالب ایجاد می‌شوند.

 

نمایی از ریخته گری

ریخته گری

 

۲. ترک وابسته به محدود شدن

 

این نوع عیوب به‌واسطه خنک کاری غیریکنواخت که باعث افزایش تنش‌های محلی می‌شوند به وجود می‌آیند. محور اصلی آن‌ها در امتداد جهت تنش اعمال‌شده و معمولاً خطوط ناصافی هستند با نقاط متعدد که با فاصله از محور اصلی قرار گرفته‌اند.

 

تصویری از ریخته گری

ریخته گری

 

۳. ترک‌های سرد

 

این عیوب زمانی که مذاب از قالب جدا شده و تا دمای محیط خنک می‌شود رخ می‌دهند. این نوع ترک نشانی از اکسید شدن ندارد. آن‌ها به‌اندازه تار مو نازک بوده و به‌سختی قابل شناسایی هستند. این ترک‌ها معمولاً زمانی که مقدار زیادی تنش پسماند در قطعه وجود داشته باشد، رخ می‌دهد. تنش بالا ممکن است در اثر خنک کاری ناموزون در قالب و یا محدودیت در برابر انقباض فلز و تنش‌هایی که از استحکام ماده بیشتر است رخ دهد.

 

ریخته گری لاست فوم

ریخته گری لاست فوم

 

۴. انقباض

زمانی که فلزات تحت حرارت قرار می‌گیرند، منبسط می‌شوند، و وقتی که خنک می‌شوند منقبض. بیشتر آهن‌ها، ضریب ۰٫۰۰۰۰۱۱ بر درجه سانتی‌گراد را دارند. در سیستم متریک این بدان معناست که یک میله فلزی آزاد با طول یک متر، به اندازه یازده میلیونیم در متر یا یازده هزارم میلی‌متر به ازای یک درجه سانتی‌گراد افزایش دما، افزایش طول می‌یابد. افزایش دما به‌اندازه ۱۰۰۰ درجه موجب افزایش طول میله به‌اندازه ۱۱ میلی‌متر خواهد شد.

 

یک متری سنگین

یک متری سنگین

 

در حین فرایند انجماد، حجم بیشتر فلزات بین ۳ تا ۷ درصد کاهش می‌یابد. زمانی که فلزات منجمد می‌شوند، منقبض شده و در مورد یک شمش، انقباض در سطح مقطع آن رخ می‌دهد. به دلیل الگوهای انتقال حرارت، آخرین ناحیه‌ای که منجمد می‌شود مرکز و به سمت بالای شمش است. در ابتدا مقدار درجه مایع با فرایند انجماد، کاهش می‌یابد. به‌تدریج، فلز در سطح خود منجمد می‌شود. فرایند انجماد از لبه‌ها شروع و به سمت داخل شروع می‌شود و باعث ایجاد فرورفتگی v شکل روی سطح می‌شود. پس از مدتی حفره اولیه در تماس با سطح باز و سپس حفره ثانویه تشکیل می‌شود.

 

تولید دمنده کوره با ریخته گری

دمنده کوره

 

شرکت رباط فن

شرکت رباط فن تولید کننده انواع پروانه‌های دمنده ها و مکنده ها در این مقاله اطلاعاتی مفید
در مورد نکات مهم حرفه ریخته گری  و روش و مزایای آن  را برای کاربران و خوانندگان محترم
خود فراهم کرده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد محصولات ما یا سفارش محصول خاص
می‌توانید با استفاده از بخش تماس با ما با کارسناسان ما مشورت کنید.
نظرها و پیشنهادهای سازنده خود را برایمان بفرستید.

 

شرکت رباط فن

شرکت رباط فن

 

نظرات سایت

Call Now Buttonتماس با ما