ریخته گری دقیق و نکاتی در مورد آن – قسمت چهارم

۱۳۹۷/۰۵/۲۴ بدون نظر مرتضی حمزه
تصویری از ریخته گری / ریخته‌گری

در قسمت پیشین از مطالب مربوط به ریخته گری دقیق  مطالبی را در خصوص مراحل تهیه قالب به روش تو پر برایتان توضیح دادیم که ادامه‌اش را در این قسمت می‌توانید بخوانید.

 

ادامه مراحل تهیه قالب به روش تو پر

 

پس از طی مراحلی که در قسمت پیشین توضیح دادیم، لایه اضافی را با کمک چاقو در ناحیه ذخیره برمی‌دارند . در این قسمت، دیوارۀ تشکیل شده که همان قطعه نهایی موردنظر است، تا زمانی که کمی منقبض شود در قالب باقی می‌ماند و سپس آن را از قالب جدا می‌کنند. حال در این زمان می‌توانند آن را از قالب خارج کنند . پس از آن که قطعه موردنظر خشک شد،‌ تمامی خطوط اضافی که قالب روی آن ایجاد کرده است، با چاقو  صاف می‌شوند  و یا با استفاده از اسفنج تمیز می‌شوند.

 

آشنایی با ریخته گری دقیق

ریخته گری دقیق

 

در این مرحله،  قطعه آماده پخت است. از آنجایی که آب اضافی دوغاب در حین ریخته گری خارج شده است، سطح دوغاب در داخل قالب پایین می‌آید. به همین دلیل، معمولاً یک حلقه در بالای قالب قرار می‌دهند تا دوغاب را بالای قطعه مورد نظر نگه دارد. به طور کلی، این حلقه ممکن است از گچ و یا از لاستیک ساخته شود . اگر از گچ ساخته شود ، داخل آن نیز دوغاب به جدا بسته شده و با کمک چاقو تراشیده می‌شود. وقتی که جسم داخل قالب گچی کمی خشک شد، با یک ‌ اسفنج نمدار دور آن می‌کشند تا سطحی صاف به دست آید .

 

نمایی از ریخته‌گری

ریخته‌ گری

 

کاربرد این روش ریخته گری

 

روشی که در این قسمت توضیح دادیم، برای ریخته گری اجسامی مناسب است که داخلشان خالی است. مانند گلدان، زیر سیگاری ، و وسایل مشابه این‌ها. اما روش دیگری هم وجود دارد که برای ساختن اجسام توپر به کار می‌رود؛ به این ترتیب که دوغاب داخل قالب می‌ماند تا اینکه تمام آن سفت شود. برای ساختن اشیایی که شکل پیچیده دارند ، ممکن است قالب گچی از چندین قطعه ساخته شود تا بتوانیم جسم داخل آن را از قالب خارج کنیم، هر قطعه قالب یک جای خالی دارد که قطعه قالب دیگر در آن جا داده می‌شود (‌نر و ماده ). اگر قالب قطعات زیادی نداشته باشد، باید در حین ریخته گری خوب به هم چسبانده شوند.

 

پروانه مرطوب ساز

پروانه مرطوب ساز

 

این کار را می‌توانید  با استفاده از یک نوار لاستیکی که محکم  به دور آن بسته می‌شود، انجام دهید. هنگام خارج کردن جسم از قالب باید این نوار لاستیکی را باز کرده  و بردارید. غلظت مواد ریخته گری باید به اندازه کافی باشد تا باعث اشباع شدن قالب از آب نشود.  علی‌الخصوص، موادی که مقدار زیادی خاک رس در خود دارند؛ ‌غلظت آن‌ها به قدری کم خواهد شد که ریخته گری آن‌ها مشکل شده و عیب‌هایی هم در حین ریخته گری ایجاد می‌شود.  برای اینکه دوغاب به اندازه کافی روان شود، مواد روان‌سازی به دوغاب اضافه می‌کنیم.

 

ملخی پر دور سایز ۷۰

ملخی پر دور سایز ۷۰

 

تجهیزات مورد نیاز برای ریخته گری دوغابی

 

مواد مورد نیاز – مواد اولیه – آب – روان‌ساز( سودا و سیلیکات سدیم یا آب شیشه )

ابزار مورد نیاز – همزن الکتریکی – ترازو ( با دقت ۱/۰و۰۱/۰ گرم) – پارچ دردار – قالب گچی مورد نیاز ( قالب قوری – لوله و قالب هاون آزمایشگاهی – دسته هاون آزمایشگاهی – دسته هاون ) – ویسکوزیته متر ریزشی با بروکفید – لاستیک نواری – میز کار آماده سازی دوغاب توزین و اختلاط مواد اولیه :‌در تولید فرآورده‌های سرامیکی، ‌عمل توزین مواد اولیه به طور کلی می‌تواند به دو روش انجام شود. (‌توزین به روش خشک ) (‌توزین به روش تر ) ‌در مرحله تهیه و آماده سازی بدنه، ‌روش توزین عامل بسیار مهم و تعیین کننده‌ای است.

 

مولتی فن سایز۸۰

 

شرکت رباط فن

شرکت رباط فن تولید کننده انواع پروانه‌های دمنده ها و مکنده ها در این مقاله اطلاعاتی مفید
در مورد  نکات مهم حرفه ریخته گری دقیق را برای کاربران و خوانندگان محترم خود فراهم کرده است.
اگر در مورد محصولات ما به اطلاعات بیشتری نیاز داشتید یا قصد سفارش محصول دارید، با
استفاده از بخش تماس با ما می‌توانید با کارشناسان ما تماس گرفته و مشورت بخواهید.
منتظر نظرها و پیشنهادهای سازنده شما عزیزان هم هستیم.

 

شرکت رباط فن

شرکت رباط فن

نظرات سایت

Call Now Buttonتماس با ما