ریخته گری دقیق و نکاتی در مورد آن – قسمت پنجم

۱۳۹۷/۰۵/۳۱ بدون نظر مرتضی حمزه
آشنایی با ریخته گری دقیق

تا کنون در قسمت‌های پیشین اطلاعاتی در مورد ریخته گری دقیق برایتان منتشر کرده‌ایم. حال می‌توانید ادامه مقاله را بخوانید.

 

ادامه فرآیندهای ریخته گری

 

توزین در حالت خشک

در این قسمت از ریخته گری دقیق‌ عمل توزین هنگامی صورت می‌گیرد که مواد اولیه به صورت خشک و یا تقریباً خشک باشند و هنوز تبدیل به دوغاب نشده باشند. هنگام توزین، ‌حتماً باید آب موجود در مواد اولیه و به طور عمده در مواد پلاستیک (‌که از محیط اطراف جذب شده و یا در معدن در نتیجه ریزش برف و باران مرطوب و نمدار شده است)‌ در نظر گرفته شود. البته باید به این مورد توجه داشته باشید که تعیین مقدار دقیق رطوبت موجود در مواد اولیه، عملاً کاری غیر ممکن است و این موضوع یعنی عدم دقت، نقص بزرگ توزین به روش خشک در ریخته گری دقیق به شمار می‌رود.

 

تصویری از ریخته گری / ریخته‌گری

ریخته گری

 

در عمل، از تک تک مواد اولیه مورد استفاده در این روش ریخته گری دقیق نمونه برداری کنید ‌و بعد از توزین آن را در خشک کن آزمایشگاهی در دمای مناسب و لازم  قرار دهید. بعد از ۲۴ ساعت نمونه را دوباره توزین کنید . اختلاف وزن نسبت به وزن اولیه را محاسبه کنید تا درصد رطوبت خاک مشخص شود. بعد از تعیین درصد رطوبت، درصد فوق را در توزین نهایی مواد اولیه منظور کنید. توزین در حالت تر: در این روش،‌ عمل توزین بعد از تبدیل هر یک از مواد اولیه به دوغاب انجام می‌شود. بدیهی است که هریک از مواد اولیه به دوغاب انجام می‌شود. بدیهی است که در روش خشک گفته شد، وجود نخواهد داشت.

 

نمایی از ریخته‌گری

ریخته‌ گری

 

نکاتی در مورد این روش

 

البته باید به این نکته توجه داشته باشید که در صنعت به لحاظ نیاز این روش در ریخته گری دقیق به چاله‌های ذخیره سازی که فضای بیشتری با سرمایه‌گذاری اولیه بالاتری را می‌طلبد،‌کمتر از آن استقبال می‌شود. در مورد توزین به روش تر، ‌حتماً این روش مطرح خواهد شد که چگونه می‌توان مقدار مواد خشک موجود در دوغاب هر یک از مواد اولیه را مشخص کرد. در عمل، برای تعیین مقدار مواد خشک موجود در دوغاب‌ها از رابطه برونینارت استفاده می‌شود . W=(p-1) وزن ماده خشک موجود در یک سانتیمتر مکعب از دوغاب (‌گرم P= ) وزن ماده خشک موجود در یک سانتیمتر مکعب = وزن مخصوص (دانسیته) دوغاب در عمل با توزین حجم مشخصی از دوغاب‌ها، ‌می‌توان به وزن مخصوص یا دانسیته آن‌ها پی برد. در مورد وزن مخصوص مواد خشک باید اشاره شود که به طور معمول این مقدار حدود ۵/۲ تا۶/۲ گرم بر سانتیمتر مکعب است. بنابراین اگر با تقریب، ‌وزن مخصوص را ۵/۲ اختیار کنید، مقدار کسری برابر با خواهد بود. پس تنها عامل در اکثر موارد، ‌دانسیته دوغاب‌ها است.

 

نمایی از ریخته‌گری

ریخته گری

 

شرکت رباط فن

شرکت رباط فن تولید کننده انواع پروانه‌های دمنده ها و مکنده ها در این مقاله اطلاعاتی مفید
در مورد  نکات مهم حرفه ریخته گری دقیق را برای کاربران و خوانندگان محترم خود فراهم کرده است.
اگر در مورد محصولات ما به اطلاعات بیشتری نیاز داشتید یا قصد سفارش محصول دارید، با
استفاده از بخش تماس با ما می‌توانید با کارشناسان ما تماس گرفته و مشورت بخواهید.
منتظر نظرها و پیشنهادهای سازنده شما عزیزان هم هستیم.

 

 

نظرات سایت

Call Now Buttonتماس با ما