ریخته گری دقیق و نکاتی در مورد آن – قسمت ششم

۱۳۹۷/۰۶/۱۲ بدون نظر مرتضی حمزه
نمایی از ریخته‌گری

تا کنون در قسمت‌های پیشین اطلاعاتی در مورد ریخته گری دقیق برایتان منتشر کرده‌ایم. حال می‌توانید ادامه مقاله را بخوانید.

 

ادامه فرآیندهای ریخته گری دقیق

 

آهن‌گیری

همان‌طور که می‌دانید ، آهن با ظرفیت‌های مختلفی در مواد اولیه یا بدنه‌های خام وجود دارد؛ به‌طورکلی، آهن چهار شکل متفاوت دارد:  به‌صورت یک کاتیون در داخل شبکه بلوری مواد اولیه،  به‌صورت کانی‌های مختلف که به‌عنوان ناخالصی‌های طبیعی با مواد اولیه مخلوط می‌شوند ، به‌صورت ناخالصی‌های مصنوعی که در نتیجه سایش صفحات خردکننده سنگ‌شکن‌ها و آسیاب‌ها به وجود آمده‌اند . از میان این حالت‌ها، فقط در حالت آخر آهن به‌صورت فلزی یا آزاد وجود دارد؛ بنابراین، در این حالت می‌توان عمل آهن‌گیری در ریخته گری دقیق را انجام داد:  به‌صورت ترکیبات دو و سه‌ظرفیتی آهن که در نتیجه زنگ‌زدگی خطوط انتقال دوغاب وارد دوغاب می‌شوند.

 

آشنایی با ریخته گری دقیق

ریخته گری دقیق

 

استفاده از دستگاه‌های آهنربا یا مگنت دستی در آهن‌گیری ریخته گری دقیق

 

در تولید فرآورده‌های ظریف برای تخلیص دوغاب از ذرات آهن موجود ،‌ از دستگاه‌های آهنربا  یا مگنت دستی استفاده می‌شود . دستگاه‌های آهنربا اگرچه عامل بسیار مؤثری در حذف آهن و تخلیص دوغاب هستند،‌ ولی متأسفانه باید توجه داشت که این دستگاه‌ها نمی‌توانند تمام مواد و ذرات حاوی آهن را جذب کنند. در بین کانی‌های مهم آهن، کانی‌های مگنت ، سیدریت ‌و هماتیت به ترتیب دارای بیشترین خاصیت مغناطیسی هستند و بنابراین، دستگاه‌های آهنربا آن‌ها را جذب می‌کنند. در کانی‌های لیمونیت، مارکاسیت و پیریت خاصیت مغناطیسی به ترتیب کاهش یافته و به همین دلیل در عمل، احتمال جداسازی این کانی‌ها به‌وسیله دستگاه‌های آهنربا  بسیار کم است. در مورد آهن فلزی، بدیهی است که دستگاه‌های آهنربا به‌راحتی می‌توانند آن‌ها را جذب کنند.

 

تصویری از ریخته گری / ریخته‌گری

ریخته گری

 

 تنظیم خواص رئولوژیکی در ریخته گری دقیق

 

بعد از اینکه دوغاب الک و آهن‌گیری شد، به چاله ذخیره یا به ظرف مخصوص انتقال داده می‌شود. درحالی‌که همزن الکتریکی با دور کم در حال هم زدن آرام دوغاب است ، از چاله نمونه‌برداری کرده و آزمون‌های زیر اجرا می‌شوند تا فرم پیوست تکمیل شود.

 

آزمون‌هایی که در این مرحله اجرا می‌شوند

 

شامل مراحل زیر است :‌

اولین مرحله تنظیم دانسیته دوغاب است. بدین معنا که سرعت ریخته گری یا مدت‌زمانی که لازم است دوغاب در قالب گچی بماند و به ضخامت موردنظر برسد، تنظیم شود. بدین منظور، در ابتدا قالب گچی مناسبی را که عمر مشخص و درصد آب به گچ ثابت و معینی داشته باشد، آماده می‌کنیم و یا اینکه می‌توانیم از یک مدل مشخص در خط تولید استفاده کنیم.  بعد از بستن قطعات قالب، آن‌ها را با کمک یک نوار پهن لاستیکی مانند تیوپ دوچرخه یا لاستیکی که از تیوپ ماشین معمولی بریده شده است، کاملاً در کنار هم جذب و محکم کنید.

 

پروانه های ایندولا

پروانه های ایندولا

 

دوغاب ایجاد شده را به داخل قالب گچی بریزید. بعد از مدت‌زمان مشخصی، ‌در نتیجه واکنش‌های متقابل بین دو غالب و قالب گچی، ‌لایه‌ای در محل تماس دوغاب و قالب ایجاد می‌شود. بدیهی است که قطر لایه ایجادشده به زمان توقف دوغاب در قالب بستگی دارد. بعد از گذشت مدت‌زمان موردنظر، دوغاب اضافی موجود قالب تخلیه می‌شود . این زمان به‌طور عمده بستگی به قطر فراورده موردنظر و سرعت ریخته گری دوغاب دارد.

 

زیمنسی۴۰سانت

زیمنسی۴۰سانت

 

تأثیر تراکم قالب گچی

 

باید توجه داشته باشید که تراکم قالب گچی نیز عامل مؤثری در زمان ریخته گری است.  ولی برای ایجاد زمینه‌ای در ذهن دانش آموزان باید اشاره شود که با توجه به کلیه عوامل مؤثر،  زمان ریخته گری به‌عنوان‌مثال برای فرآورده‌های بهداشتی به قطر حدود ۱۰ یا ۱۱میلی‌متر،‌ معمولاً حدود تا ۲ ساعت ، ‌برای ظروف غذاخوری از جنس ارتن و ریا پرسلان با قطر۲ تا ۳ میلی‌متر  حدود ۱۵ تا ۲۵ دقیقه  و برای چینی استخوانی به همین قطر حدود ۲ تا ۵ دقیقه است. سپس قالب و فرآورده شکل یافته در آن برای مدتی به حال خود گذاشته می‌شود تا لایه ایجادشده تا  حدودی خشک و درنتیجه کوچک‌تر شود (در اثر انقباض تر به خشک ). بعد از این مرحله،  قطعه شکل یافته به‌راحتی از قالب جدا می‌شود و می‌توانید آن را از داخل قالب گچی خارج کنید.

 

پروانه مرطوب ساز

پروانه مرطوب ساز

 

هنگام تشکیل لایه در محل تماس قالب و دوغاب،‌ حجم دوغاب موجود در قالب به‌مرور کمتر و کمتر می‌شود . به همین دلیل، لازم است که مجدداً مقادیری دوغاب به داخل قالب گچی ریخته شود. با توجه به اینکه برای انجام این عمل به نیروی انسانی بیشتر و نیز مراقبت دائم نیاز است، در عمل قطعه‌ای در دهانه قالب ریخته گری  گچی تعبیه شده که اصطلاحاً به آن ((‌حلقه ۴۵)) گفته می‌شود. این حلقه باعث ایجاد ستونی از دوغاب در بالای  قطعه ساخته شده می‌شود. درنتیجه، با کاهش حجم دوغاب موجود در قالب، ‌نیازی به اضافه کردن مجدد دوغاب نیست. در بعضی موارد به‌جای تعبیه حلقه از قیف استفاده می‌شود . حلقه‌ها می‌توانند از جنس لاستیک و یا گچ باشند. درصورتی‌که حلقه‌ها از جنس گچ باشند، در سطح داخلی حلقه ،‌ در محل تماس دوغاب با گچ نیز لایه‌ای ایجاد می‌شود .

 

پروانه دم فشار قوی ریختگی

پروانه دم فشار قوی ریختگی

 

شرکت رباط فن

شرکت رباط فن تولید کننده انواع پروانه‌های دمنده ها و مکنده ها در این مقاله اطلاعاتی مفید
در مورد  نکات مهم حرفه ریخته گری دقیق را برای کاربران و خوانندگان محترم خود فراهم کرده است.
اگر در مورد محصولات ما به اطلاعات بیشتری نیاز داشتید یا قصد سفارش محصول دارید، با
استفاده از بخش تماس با ما می‌توانید با کارشناسان ما تماس گرفته و مشورت بخواهید.
منتظر نظرها و پیشنهادهای سازنده شما عزیزان هم هستیم.

 

تصویری از پروانه زیمنسی سایز۶۰

زیمنسی سایز۶۰

نظرات سایت

Call Now Buttonتماس با ما