ریخته گری گریز از مرکز چیست – قسمت دوم

۱۳۹۷/۰۷/۲۶ بدون نظر مرتضی حمزه
حرفه ریخته گری گریز از مرکز

در پست پیشین ما اطلاعاتی را در مورد حرفه ریخته گری گریز از مرکز برایتان منتشر کردیم. در این مقاله می‌توانید ادامه قسمت پیشین را بخوانید.

 

حرفه ریخته گری گریز از مرکز  یا سانتریفیوژ

 

سیستم حرفه ریخته گری گریز از مرکز یا سانتریفیوژ بر اساس نیروی گریز از مرکز ساخته شده است. همان طور که احتمالاً می‌دانید، هر گاه جسمی با سرعت معینی حول یک مرکز با محور به چرخش بیفتد، نیرویی در جسم متحرک و در جهت مماس بر مسیر دوران و به سمت خارج از مرکز ایجاد می‌شود که به نیروی فراگریز یا گریز از مرکز معروف است که مقدار آن از رابطه F=MRW2 به دست می‌آید که در آن،    R شعاع دوران، M جرم جسم و V سرعت خطی و W سرعت زاویه‌ای است.

 

ریخته گری گریز از مرکز

ریخته گری گریز از مرکز

 

محور دوران در حرفه ریخته گری گریز از مرکز ممکن است به سه حال قائم، افقی یا مایل باشد. قطعه ای که در این روش تهیه می‌شود، سطحی تمیز و صاف دارد و همچنین درجه خلوص جسم به علت جابجا شدن در اثر قوه گریز از مرکز ایجاد می‌شود، به علاوه، در این روش نیازی به ماهیچه گذاری نیست. جنس قالب ممکن است از ماسه یا ماسه ماهیچه گرافیت و یا فلز باشد که قالب ها اکثراً فلزی و از جنس چدن یا فولاد های مخصوص می باشند حرفه ریخته گری گریز از مرکز ممکن است به سه صورت باشد :

 

سانتریفیوژ کامل

در این حالت حرفه ریخته گری گریز از مرکز ، محور دوران با محور قطعه ریخته شده یکی است و ضخامت قطعه
معین و مشخص در تمام قطعه یکسان است.

 

پروانه های ایندولا

پروانه های ایندولا

 

 

نیم سانتریفیوژ

در این حالت، محور تقارن و محور دوران یکی است ولی سطوح و زوایا و حفره هایی که در قطعه وجود دارد که یکنواختی ضخامت قطعه را از بین می‌برد و این پستی و بلندی‌ها با استفاده از ماهیچه‌های مناسب در قالب تعبیه می‌شود. قالب‌های نیم
سانتریفیوژ بیشتر از ماسه ماهیچه و گرافیت ساخته می‌شوند .

 

ریخته گری تحت فشار سانتریفیوژ

در این حالت از حرفه ریخته گری گریز از مرکز ، قالب یا قالب‌ها به طور شعاعی حول محور دورانی قرار دارند و هنگامی که مذاب از مرکز وارد شود تحت فشار مستقیم گریز از مرکز برای تهیه و تولید لوله‌ها، سیلندرهای چدنی و غیره استفاده می‌شود و
از انواع آلیاژهای فولادی و مس و نیکل در این سیستم ریخته گری گریز از مرکز می‌شوند.

 

 

زیمنسی۴۰سانت

زیمنسی۴۰سانت

 

ریخته گری فشاری

آلیاژ مس – بریلیوم به طور گسترده‌ای در ساختمان قالب استفاده می‌شود. زیرا خصوصیاتی از قبیل سختی نسبتاً خوب (عدد سختی برنیل آن حدود ۲۵۰ است) همراه با قابلیت هدایت حرارتی (رسانایی گرمایی) بالایی دارد. این آلیاژ ماده‌ای مناسب برای ساخت حفره‌ها، ماهیچه‌ها و بقیه اجزاء قالب مانند نازل‌‌های واحدهای راهگاه گرم است. قابلیت هدایت حرارتی بالا بدین معنی است که آلیاژ مس – بریلیوم در حفره‌هایی به کار می‌رود که نیاز باشد تا حرارت مذاب از حفره نسبت به حفره مشابه از جنس فولاد سریعتر منتقل شده و سرعت خنک کاری بیشتر شود و اغلب منجر به کاهش زمان تزریق می شود.

 

یک متری سبک

یک متری سبک

 

آلیاژ مس – بریلیوم به گونه‌ای است که می‌توان آن را ماشین کاری کرد. امکان انجام این کار با ماشین افزارهای معمولی نیز وجود دارد. همچنین روی آن می‌توان کارهایی مانند هوبینگ سرد، هوبینگ گرم یا ریخته گری فشاری انجام داد. روش آخر مزایایی نسبت به روش هوبینگ سرد دارد. در عملیات هوبینگ سرد یا گرم قطعه کار از جنس آلیاژ مس – بریلیوم تمایل به کار سختی داشته و در نتیجه باعث گسترش تمرکز تنش می‌شود. روش ریخته گری فشاری ( هوبینگ مایع ) ممولاً برای تولید حفره به کار می رود. ولی از این روش می توان برای تولید ماهیچه نیز استفاده می شود. این روش ترکیبی از دو روش هوبینگ و ریخته گری است.

 

پروانه دم فشار قوی ریختگی

پروانه دم فشار قوی ریختگی

 

شرکت رباط فن

شرکت رباط فن تولید کننده انواع پروانه‌های دمنده ها و مکنده ها در این مقاله اطلاعاتی مفید
در مورد  نکات مهم حرفه ریخته گری گریز از مرکز را برای کاربران و خوانندگان محترم خود فراهم کرده است.
اگر در مورد محصولات ما به اطلاعات بیشتری نیاز داشتید یا قصد سفارش محصول دارید، با
استفاده از بخش تماس با ما می‌توانید با کارشناسان ما تماس گرفته و مشورت بخواهید.
منتظر نظرها و پیشنهادهای سازنده شما عزیزان هم هستیم.

نظرات سایت

Call Now Buttonتماس با ما