ریخته گری دقیق و نکاتی در مورد آن – قسمت هفتم

۱۳۹۷/۰۶/۲۳ بدون نظر مرتضی حمزه
تصویری از ریخته گری / ریخته‌گری

در قسمت پیشین و بخش تأثیر تراکم قالب گچی در ریخته گری دقیق توضیح دادیم که در بعضی موارد به ‌جای تعبیه حلقه از قیف استفاده می‌شود . حلقه‌ها می‌توانند از جنس لاستیک و یا گچ باشند. درصورتی‌که حلقه‌ها از جنس گچ باشند، در سطح داخلی حلقه ،‌ در محل تماس دوغاب با گچ نیز لایه‌ای ایجاد می‌شود.  به طور کلی،  این لایه اضافی تشکیل شده و نیز سایر قسمتهای اضافی (به عنوان مثال، اضافه‌های ایجاد شده در محل درز قالب‌های ریخته گری دقیق)‌ در مرحله پرداخت بریده و جدا می شوند . به ندرت پیش می‌آید که قالب‌های گچی یک تکه باشند. بدین معنی که به طور معمول فراورده‌ها در قالب‌های چند تکه شکل می یابند. از طرف دیگر، در مورد بعضی از شکلهای پیچیده در ریخته گری دقیق مدل اصلی باید به چند قعطه مختلف تجزیه شده و هر یک از قسمت‌های آن جداگانه شکل بگیرند .

سپس، بعد از خروج از قالب‌ها به یکدیگر متصل شوند. به عنوان مثال، در مورد ظروف خانگی، دسته فنجان‌ها و یا لوله قوری‌ها به صورت مجزا شکل یافته و پس از خروج از قالب، به بدنه اصلی چسبانده می شوند. مرحله چسباندن قطعات در شکل دادن فراورده‌ها اهمیت بسیاری دارد. درشکل دادن به روش ریخته گری  به صورت کاملاً  ساده نشان داده شده است.

 

آزمایشی ساده برای تعیین زمان ریخته گری دوغابی و وسایل مورد نیاز

 

مواد اولیه مورد نیاز عبارتند از: تعداد پنج عدد قالب گچی دوغاب تنظیم شده لیوانی، کولیس یا ریز سنج، کاغذ میلیمتری،  سیم یا فنر برای برش دادن،  خط کش، کرنومتر

مدت زمانی که دوغاب در داخل قالب باقی می ماند، در قطر لایه ایجاد شده و یا به عبارت دیگر در ضخامت بدنه خام، تاثیر بسیار زیادی دارد. بدین معنی که اگر دوغاب اضافی همچنان در قالب باقی مانده و تخلیه نشود و در اصطلاح  زمان بیشتری به دوغاب داده شود،‌ قطر لایه ایجاد شده افزایش خواهد یافت. به این نکته توجه داشته باشید که با گذشت زمان، ‌سرعت تشکیل ثابت نخواهد ماند و به مرورکندتر می‌شود.  به این دلیل که در چنین شرایطی، ‌خود لایه ایجاد شده به صورت سدی در مقابل نفوذ آب به داخل گچ، ‌عمل می‌کند.

 

آشنایی با ریخته گری دقیق

ریخته گری دقیق

 

تأثیر ریخته گری در این خصوص

 

همچنانکه مشاهده می‌شود، این عامل که در اصطلاح ریخته گری خوانده می‌شود، یکی از عوامل مهم درتعیین قطر بدنه خام ‌و در نتیجه، دیگر خصوصیات بدنه و نیز سرعت تولید است. به همین دلیل، ‌یکی از مهم‌ترین خواص دوغاب‌ها مقدار  سرعت ریخته گری  آنها است. به طور مشخص، ‌سرعت ریخته گری عبارت است از ضخامت ایجاد شده در واحد زمان و عوامل موثر در آن عبارتند از: فشار، درجه حرارت، ‌وزن مخصوص دوغاب و بالاخره مقاومت لایه ریخته گری شده در برابر عبورآب. دو عامل اخیر و به خصوص آخرین عامل، مهمترین مواردی هستند که درصنعت مورد توجه قرار می گیرند. مقاومت لایه ریخته گری شده در برابر عبور آب، خود  به عوامل دیگری بستگی دارد که به طور خلاصه عبارتند از: نوع و یا دانه بندی مواد  و نیز چگونگی و یا شدت روان شدگی (به عبارت دیگر، تجمع و یاتفرق ذرات).

 

زیمنسی۴۰سانت

زیمنسی۴۰سانت

 

ضمناً توجه داشته باشید که در سرعت ریخته گری ، ‌عوامل خارجی دیگری که ربطی به خواص دوغاب ندارند نیز موثر هستند: مانند تراکم و یا تخلخل قالب گچی  و درصد رطوبت موجود در آن. ضخامت لایه ایجاد شده با جذر زمان ریخته گری رابطه مستقیم دارد. بنابراین، ‌بین زمان و ضخامت لایه رابطه زیر بر قرار خواهد بود و یا در رابطه فوق، ۱ضخامت لایه ایجاد شده ( به میلی متر )‌ و t زمان (‌به دقیقه) ‌و k  ضریب ثابت است. به همین دلیل، سرعت ریخته گری معمولا به این صورت بیان می‌شود. رابطه فوق بدین
معنی است که به عنوان مثال چنانچه ساخت فرآورده‌ای به ضخامت یک میلیمتر، ‌چهاردقیقه زمان احتیاج داشته باشد،
ساخت فراورده دیگر به ضخامت ۲ میلیمتر در همان شرایط به شانزده دقیقه زمان نیاز دارد.

 

پروانه مرطوب ساز

پروانه مرطوب ساز

 

شرکت رباط فن

شرکت رباط فن تولید کننده انواع پروانه‌های دمنده ها و مکنده ها در این مقاله اطلاعاتی مفید
در مورد  نکات مهم حرفه ریخته گری دقیق را برای کاربران و خوانندگان محترم خود فراهم کرده است.
اگر در مورد محصولات ما به اطلاعات بیشتری نیاز داشتید یا قصد سفارش محصول دارید، با
استفاده از بخش تماس با ما می‌توانید با کارشناسان ما تماس گرفته و مشورت بخواهید.
منتظر نظرها و پیشنهادهای سازنده شما عزیزان هم هستیم.

 

پروانه دم فشار قوی ریختگی

پروانه دم فشار قوی ریختگی

نظرات سایت

Call Now Buttonتماس با ما