ریخته گری دقیق و نکاتی در مورد آن – قسم هشتم

۱۳۹۷/۰۷/۱۶ بدون نظر مرتضی حمزه
نمایی از ریخته‌گری

در قسمت‌های پیشین این پست اطلاعاتی مقدماتی در مورد ریخته گری دقیق برایتان فراهم کردیم. از آنجایی که این مقاله کمی طولانی است، آن را به چند بخش تقسیم کرده‌ایم که می‌توانید در این قسمت و قسمت‌های بعد آن را بخوانید.

 

آشنایی با ریخته گری دقیق

ریخته گری دقیق

 

نحوه تعیین سرعت ریخته گری

 

با توجه به توضیحاتی که در قسمت پیشین این مقاله دادیم، برای تعیین سرعت ریخته‌گری و در کنار آن زمان ریخته گری به این روش اقدام کنید: ابتدا روی قالب‌های گچی به ترتیب از شماره یک تا پنج را بنویسید؛ سپس دوغاب آماده شده را به ترتیب در اولین قالب ریخته و بلافاصله کرونومتر را فعال کنید. بلافاصله پس از تمام شدن آن به سراغ قالب گچی دیگر بروید و در نهایت، پنجمین قالب گچی را از دوغاب پر کنید. پس از گذشت یک دقیقه، اولین قالب و بعد به ترتیب قالب‌های دیگر را تخلیه کنید.

 

تصویری از ریخته گری / ریخته‌گری

ریخته گری

 

بعد از اینکه آخرین قطرات دوغاب از چکه کردن باز ایستاد، ‌قالب را مدتی به حال خود رها کنید و بعد از گذشت زمان مشخصی که جداره تشکیل شده در اثر انقباض از قالب جدا شد، آن را از قالب خارج کنید. حال با استفاده از با ریز سنج یا با کمک کولیس آن را اندازه گیری کنید.

 

پروانه های ایندولا

پروانه های ایندولا

 

ادامه روند تعیین سرعت ریخته گری

 

پس از انجام کارهای بالا، با کمک کاغذ میلیمتر و با انتخاب دو محور xو y،  به ترتیب x را به عنوان زمان و y را به عنوان ضخامت با کمک نقطه یابی رسم کنید. در این حالت، با رسم ۱ بر حسب خواهید توانست ضریب خط را به دست آورید که همان سرعت ریخته گری است و از آنجا می تونید به راحتی هر ضخامتی را که می خواهید، تعیین و زمان آن را محاسبه کنید. به طور مثال، اگر سرعت ریخته گری ۵/۰ باشد، یعنی ( میلیمتر مربع بر دقیقه) برای داشتن بدنه‌ای به ضخامت ۸/۰ سانتیمتر به صورت زیر محاسبه می کنیم. دقیقه َ ۲٫۸ = ۶۰ ÷ ۱۲۸ یعنی باید ۲ ساعت و ۸ دقیقه زمان بدهید تا جداره مورد نظر تشکیل شود. یکی از عوامل موثر در سرعت ریخته گری وزن مخصوص دوغاب و یا به عبارت دیگر، نسبت بین مواد جامد و آب است.

 

پروانه یک متری سبک

پروانه یک متری سبک

 

علاوه بر این مورد، افزایش مقدار آب در دوغاب ریخته گری باعث اشباع سریعتر قالب‌ها می‌شود که به نوبه خود خشک کردن کامل قالب‌ها باعث فرسودگی سریع‌تر آنها و در نهایت کاهش بازدهی قالب‌ها می‌شود. وزن مخصوص دوغاب‌های ریخته گری باید تا جایی که امکان دارد بالا باشد. دلیل اصلی استفاده از روان کننده‌ها در دوغاب‌های ریخته گری همین مورد است؛ زیرا بدون استفاده از روان کننده‌ها تهیه دوغاب‌هایی با وزن مخصوص بالا، تقریباً کاری غیر ممکن است. به همین دلیل، یکی از خواص مخصوص آنها است .

 

تولید دمنده کوره با ریخته گری

دمنده کوره

 

شرکت رباط فن

شرکت رباط فن تولید کننده انواع پروانه‌های دمنده ها و مکنده ها در این مقاله اطلاعاتی مفید
در مورد  نکات مهم حرفه ریخته گری دقیق را برای کاربران و خوانندگان محترم خود فراهم کرده است.
اگر در مورد محصولات ما به اطلاعات بیشتری نیاز داشتید یا قصد سفارش محصول دارید، با
استفاده از بخش تماس با ما می‌توانید با کارشناسان ما تماس گرفته و مشورت بخواهید.
منتظر نظرها و پیشنهادهای سازنده شما عزیزان هم هستیم.

 

پروانه مرطوب ساز

پروانه مرطوب ساز

نظرات سایت

Call Now Buttonتماس با ما